Čas, který zbývá do startu 40. ročníku legendárního závodu Rallye Dakar, už můžeme počítat na dny. Čeští závodníci ještě ve zdánlivém poklidu oslaví Vánoce, ale v hlavě už se jim honí nadcházející dakarské dobrodružství. Krátce po svátcích totiž odletí do Peru, odkud 6. ledna Dakar startuje. Své reprezentanty bude mít na trati nejnáročnějšího motoristického závodu na světě i značka Yamaha. Její čtyřkolky pravidelně kralují výsledkovým listinám kultovního dálkového závodu a dokazují tak, že na Yamahu sázejí jezdci, kteří od svého stroje kromě výkonu vyžadují i dokonalou spolehlivost a výdrž v těch nejextrémnějších podmínkách. Ve 14 etapách, čítajících přes 9000 km budou na čtyřkolkách Yamaha bojovat o umístění také tyto výrazné osobnosti z České republiky: Josef Macháček a Zdeněk Tůma.
Pro prvního z jezdců, nestárnoucího pětinásobného vítěze Dakaru, Josefa Macháčka z týmu BARTH Racing, bude start v dalším ročníku oslavou jeho šedesátých narozenin. Macháček zdolá jihoamerické etapy na čtyřkolce Yamaha RR 700. „Raptory se na Dakaru dlouhodobě osvědčují. Vyhrály posledních deset ročníků mezi čtyřkolkami, takže nebyl důvod přemýšlet o jiném stroji. Se značkou Yamaha jsem navíc spojený od začátků svého závodění – první čtyřkolku jsem od ní pořídil už v roce 1996,“ říká Josef Macháček a jedním dechem dodává: „Vyjmenovávat všechny úpravy, kterými má Legenda před začátkem Dakaru 2018 prošla, nemá smysl. Je jich spousta, a kdyby se sečetly všechny náklady, tak se pomalu dostaneme na cenu nové čtyřkolky.“
Mimochodem, poprvé se zkušený znalec závodních quadů vydal na trať Dakaru v roce 1999, v lednu se postaví na start už po patnácté.
Stejný model značky Yamaha si pro své maratonské zápolení vybral také Macháčkův týmový kolega Zdeněk Tůma, jenž na Dakaru 2017 obsadil mezi quadisty skvělé 12. místo. Umístění o to cennější, že se jednalo o jeho první dakarský start. A zabodoval také na Merzouga Rally, kde skončil třetí. „S Yamahami jezdím už od roku 2011, kdy jsem si pořídil první čtyřkolku. Velmi oceňuji zejména jejich spolehlivost a dostupnost náhradních dílů. Zatímco v českém mistrovství jezdím se slabším modelem 450 R, vyrazím na Dakar už podruhé s Raptorem. Ten stroj se na dálkové soutěže vysloveně hodí. Jinak ohledně úprav souhlasím s Pepou Macháčkem – je jich spousta. Ale mám-li zmínit ty nejdůležitější, pak jsou to určitě velká nádrž kvůli dlouhým dojezdům, držák na navigační přístroje a elektriku, a konečně po loňské zkušenosti jsme se rozhodli pro lepší vyztužení rámu,“ říká Zdeněk Tůma.
Je obdivuhodné, že v České republice se najde tolik odhodlaných maratónských jezdců, kteří dokáží podat výborné výkony.
Přejeme všem závodníkům, aby do cíle v argentinské Cordobě dojeli v pořádku a s těm nejlepšími zážitky, nabití dobrodružstvím, které právě prožili. Všem držíme palce!