Sobota - 2. ledna
Prolog: Buenos Aires - Rosario
15-ti minutová zahřívačka
Zahřívací část celého závodu je dostatečně dlouhá na to, aby měli závodníci možnost určit si své pozice, zároveň se nejedná o tak dlouhou trať, o které by se dalo hovořit jako o závodní etapě. Na této trase a přejezdové časti by se neměla stát žádná závažná nehoda... pouze v případě, že by měl řidič opravdu velkou smůlu...
Neděle - 3. ledna
1. etapa: Rosario - Villa Carlos Paz
Horské smyky
Motorkáři / čtyřkolky
|
Auta / kamiony
|
Argentina - známá především jako země hor všech možných tvarů. Ačkoliv první etapa nepovede ve vysokých nadmořských výškách, vrcholky jsou dobře a zřetelě viditelné. Kola závodních strojů musí umět zdolat nerovné a zvlněné cesty s výjimkou první části rychlostní zkoušky. Díky oddělení trasy etap pro jednotlivé kategorie se omezí nebezpečné předjíždění.
Pondělí - 4. ledna
2. etapa: Villa Carlos Paz - Termas de Rio Hondo
Tachometr na maximum
Motorkáři / čtyřkolky
|
Auta / kamiony
|
Statistiky mluví samy za sebe, s přibližnou délkou okolo 800 kilometrů bude den opravdu dlouhý. Je zde výrazná vzdálenost v rychlostní i přejezdové části - ačkoliv terén zde nepředstavuje riziko, relativně rychlé trasy jsou výhodou převážně pro ty, kteří milují divokou přírodu a velkou rychlost.
Úterý - 5. ledna
3. etapa: Termas de Rio Hondo - San Salvador de Jujuy
Lovci, dosáhněte svého cíle!
Motorkáři / čtyřkolky / auta / kamiony
|
|
Hlavní myšlenkou této etapy je závod s časem, stejně jako překonávání horských překážek v rychlostní zkoušce. Experti ve smyku zde mají možnost ukázat své dovednosti, tak dlouho jak se dokáží soustředit. Závodníci, kteří prorazí do čela, si svou pozici budou muset umět udržet, protože v této etapě se své příležitosti může chopit každý. V dané chvíli není možné se spoléhat ani na počasí, i obyčejný déšť může těm nejlepším zamotat hlavu i pneumatiky.
Středa - 6. ledna
4. etapa: San Salvador de Jujuy - San Salvador de Jujuy
Maratónská etapa č.1 aneb žádní mechanici
Motorkáři / čtyřkolky
|
Auta / kamiony
|
V této etapě čeká závodníky první opravdová zkouška. Rychlostní zkouška povede v nadmořských výškách přesahujících 3500 metrů nad mořem a s neustále se opakujícími změnami terénu mezi pískem a kameny. Tato etapa bude opravdu vysílující, protože po jejím dojetí bude mít každý závodník již přes 2500 kilomtrů v sedle/sedadle, což je vyčerpávající zejména pro nováčky. Také to bude první maratónská etapa, kde budou závodníci odkázáni pouze sami na sebe, protože na ně v bivaku nebude čekat žádné zázemí a případné opravy na závodních strojích si budou muset provést sami.
Čtvrtek - 7. ledna
5. etapa: San Salvador de Jujuy - Uyuni
Pozor na bolesti hlavy
Motorkáři / čtyřkolky / auta
|
Únava bude hlavním mottem druhého dne maratónské etapy. Částečně způsobená suplováním práce mechaníků, částečně opotřebením pneumatik. Všichni závodníci si budou muset dávat velký pozor na reakce svého těla. Vstup do Bolívie je také spojen s obrovským nárůstem nadmořské výšky až do 4600 metrů nad mořem, což bude nejvyšší nadmořská výška v rychlostní zkoušce v průběhu celé historie Rallye Dakar! Technicky je to také etapa, ve které se závod posouvá o úroveň výš s první sekcí mimo trasy, kde se závodníci budou muset spolehnout jen na orientační schopnosti, které jim můžou překazit bolesti hlavy způsobené vysokou nadmořskou výškou.
Pátek - 8. ledna
6. etapa: Uyuni - Uyuni
Vysokohorská okružka
Motorkáři / čtyřkolky / auta
|
Kamiony
|
Nejdelší rychlostní zkouška v tomto ročníku Rallye Dakar je umístěna v tomto již 6. dni závodění bez přestávky. A to není jediná obtíž, které budou závodníci muset čelit. Opět se budou muset potýkat s vysokými nadmořskými výškami (3500 - 4200 m.n.m), také tempo a terén se bude měnit každým okamžikem, písek, kameny, a zase písek. Když se k tomu opět přidá déšť na solné pláni Salar d'Uyuni, tak se tato etapa opět změní v nekompromisní síto. Mezitím kamiony pojedou na oddělené části do rodiště bolivijského prezidenta Eva Moralese.
Sobota - 9. ledna
7. etapa: Uyuni - Salta
Rychlý sprint před přestávkou
Motorkáři / čtyřkolky / auta / kamiony
|
|
Konec prvního týdne závodu je vždy rozhodujícím dílčím cílem. V letošním roce by každý, kdo se pořádně připravil a respektoval hlavní doporučení této disciplíny, měl být schopen ho dosáhnout. Nicméně, závodníci ještě potřebují překonat tento vyčerpávající den, který je donutí namočit si nohy při přejezdu řek. Je pravděpodobné, že polovina vozidel dorazí do Salty až po setmění … ale možná s předstihem před svými asistenčními týmy, které také mají před sebou dlouhou cestu.
Neděle - 10. ledna
Odpočinkový den - Salta
Přestávka, ne odpočinek
Dakar má silnou historii ve městě Salta, které hostilo odpočinkový tábor v letech 2013 a 2014. Ale jako obvykle, tahle přestávka opravdu nedovolí soutěžícím lenošit v centru města, které skýtá bohaté architektonické dědictví z koloniální éry. Stále totiž budou mít plné ruce práce: provést kompletní servis vozidel, pořádně se dospat a přeorientovat se na ještě tvrdší cíle druhého týdne. Dokonce i během přestávky, závod stále běží ...
Pondělí - 11. ledna
8. etapa: Salta - Belén
Změna programu
Motorkáři / čtyřkolky / auta / kamiony
|
|
Změna terénu, který značí vstup do druhé části rallye, by měl rovněž znamenat změnu v programu pro řidiče, kteří budou čelit prvním úsekům s písečnými dunami ročníku 2016. Odborníci v přejezdu dun budou mít příležitost prokázat své schopnosti a dokonce i získat výhodu. Také jistě pocítí navigační obtíže, které byly zavedeny v letošním roce, aby zkomplikovaly jejich existenci. Závodníci mohou ztratit mnoho cenných minut kvůli autům zapadlým v písku.
Úterý - 12. ledna
9. etapa: Belén - Belén
Hlavně zachovat klidnou hlavu
Motorkáři / čtyřkolky
|
Auta / kamiony
|
Tato etapa nebude opravdu pro motorky a čtyřkolky, které zakončí první část této druhé maratonské fáze v maratónském bivaku. Ještě před tím ale budou muset strávit den po boku řidičů ostatních kategorií, téměř úplně mimo sjízdné cesty, a to jak ve vegetací posetých dunách, tak i na tvrdších terénech, někdy i v říčních korytech. Fyzicky, se tento den může ukázat jako velká výzva, protože rtuť na teploměru bude stoupat. Nejodolnější řidiči budou ti, kteří si zachovají jasnou hlavou a budou schopni dělat ta správná navigační rozhodnutí, která jsou největší výzvou tohoto speciálního úseku.
Středa - 13. ledna
10. etapa: Belén - La Rioja
Fiambala v plné kráse
Motorkáři / čtyřkolky
|
Auta / kamiony
|
Duny Fiambala se staly jednou z rozhodujících etap Dakaru. V letošním roce, charakterizují srdce nejkritičtější rallye sekvence, kdy řidiči a jejich vozidla budou muset prokázat své schopnosti pro extrémní vytrvalost. Kromě toho, denní etapa představuje nejdelší dunový úsek ve sdílené historii Dakaru a Fiambaly, po většinu času mimo sjízdné cesty. Stručně řečeno, jsou to otevřené dveře pro pouštní specialisty.
Čtvrtek - 14. ledna
11. etapa: La Rioja - San Juan
Čas útočit na přední příčky
Motorkáři / čtyřkolky / auta / kamiony
|
|
Úroveň obtížnosti zůstává stejná, ale různorodost dá vyniknout nejvíce flexibilním řidičům a týmům. Charakteristický je písek ve všech podobách, zejména Fesh-Fesh, nejprašnější a nejhustější druh, který vyžaduje jak zručnost, tak i trpělivost. Rychlost bude ale také ku prospěchu, a to v jiných, rovnější úsecích se štěrkem a oblázky. Příležitostí bude málo a daleko od sebe, ale ještě bude čas zatřást pořadím, protože díky terénu budou vznikat značné rozestupy.
Pátek - 15. ledna
12. etapa: San Juan - Villa Carlos Paz
Nejdelší etapa
Motorkáři / čtyřkolky / auta
|
Kamiony
|
Poslední den před koncem závodu nabízí k překonání více než 900 km, většinu ve speciální sekci. Výjimkou budou kamiony, pro které nejsou, díky jejich rozměrům, vhodné některé cesty v tomto dni. V polo-hornatém terénu může vegetace, která lemuje okraje, být pro závodníky trochu těsná! To znamená, že ostatní vozidla budou muset také ukázat trochu obratnosti. Příznivci čistého stylu řízení budou v pohodě, ale budou muset dávat pozor na hrubé chyby: v této fázi hry by je chyba přišla velmi draho.
Sobota - 16. ledna
13. etapa: Villa Carlos Paz - Rosario
Nervy a klid
Motorkáři / čtyřkolky / auta / kamiony
|
|
Kandidáti na vítěze budou jistě ti, kterým bude 180km z denní speciální sekce připadat nejobtížnější; klikaté a zvlněné trasy, rychlejší písečné a kamenité úseky ..., navržené pro značné zvýšení hladiny stresu. Pro většinu ostatních je překonání 699 km před dosažením stupně vítězů v Rosario úlevou. Jen pro potěšení bez omezení…