PARDUBICE, 18. prosince 2017 – Ten pocit už oba znají. Jak motokrosař Rudolf Lhotský, tak pilot čtyřkolky Zdeněk Tůma dokázali v minulosti zdolat všechny nástrahy legendární dálkové soutěže Rallye Dakar a dovezli své stroje až do cílové destinace. A stejné plány mají oba zkušení závodníci v barvách týmu BARTH Racing i letos. „Mým cílem je Top 10,“ vyhlašuje odhodlaně Tůma a stájový kolega Lhotský dodává: „První šedesátka mezi motorkáři by byla výborná, ale rád bych se pokusil zaútočit ještě výš. Každopádně si zachovávám pokoru, bez té by to nešlo.“
Svých zatím nejlepších dakarských umístění dosáhli oba závodníci letos v lednu. Lhotský si splnil sen a při svém druhém startu (poprvé kvůli zdravotním potížím nedokončil) dorazil v kategorii motocyklů do cíle na 82. příčce. Tůma pak při své premiéře za řídítky quadu překvapil skvělým 12. místem. Do jubilejního 40. ročníku Rallye Dakar, který povede přes Peru, Bolívii a Argentinu, odstartuje Rudolf Lhotský na stroji KTM 450 Rally Replica a Zdeněk Tůma usedne na speciál Yamaha RR 700.
Lhotský by rád ukázal, že na to má
Dvojnásobný mistr Evropy v BAJA vytrvalostních soutěžích z let 2014 a 2015 Rudolf Lhotský, který do bojů o Dakar 2018 vyráží s podporou společnosti TopForex, získal cenné zkušenosti při říjnové El Chott Rallye v Tunisku, kde v dunách dominoval kategorii motocyklů. „Určitě mi to pomohlo. Dělali jsme nějaké úpravy na motorce. Pracovali jsme hlavně s tlumiči, malinko je snížili a charakteristika stroje se změnila k lepšímu. Pro mě jako člověka, který přes rok normálně pracuje, byl El Chott velmi užitečnou přípravou. Ty stovky kilometrů pískem se budou hlavně v Peru hodit,“ říká.
Právě první týden příštího jihoamerického dobrodružství bude podle Lhotského stěžejní. „První tři pouštní etapy bude potřeba dojíždět ve slušných časech. Pojede se v dunách a pistách, takže musím zvolit rozumné tempo, jet hlavou, pohlídat si navigaci a dostat se bezpečně do La Pazu.“ V Bolívii se naopak očekávají deště, bláto, zima a vysoké nadmořské výšky. A také extrémně dlouhé maratonské etapy. „Nic pro nevyzrálého člověka, který zbytečně riskuje a neumí si rozložit síly. Je důležité vědět, co si můžu dovolit a co už je za hranou. Mechanik Pepa Stašek mi výborně vyladil motorku, tlumiče jsou perfektně připraveny od Ládi Buráně a všichni doufáme ve skvělý výsledek.“
I přes víceméně „amatérský“ status se Rudolf Lhotský na Dakar 2018 poctivě připravil. Po práci tvrdě makal v posilovně, terénem proháněl motorku i čtyřkolku. „Cítím se dobře a věřím, že bych znovu mohl posunout své hranice. Navíc je možné, že to bude poslední dakarský start na motorce, tak bych se rád rozloučil slušnými výkony,“ naznačuje s tím, že do budoucnosti čím dál intenzivněji přemýšlí o přechodu mezi quadisty. „Obě kolena mám operovaná a znamenalo by to pro ně menší námahu. A navíc by se přede mnou otevřela nová výzva – dokončit Rallye Dakar ve dvou různých kategoriích,“ zakončuje dvaačtyřicetiletý sympaťák.
Tůma se chce „proveslovat“ do Top 10
Kategorie čtyřkolek je letos hlavní zbraní BARTH Racingu. Ve dvojici Josef Macháček a Zdeněk Tůma totiž veze do Jižní Ameriky hned dva adepty na Top 10. „Pokud budeme mít závodnické štěstí, které k tomu samozřejmě patří, pak je takový výsledek reálný,“ souhlasí pětačtyřicetiletý Tůma. Výhodou je podle něj i to, že jsou s pětinásobným šampionem Macháčkem přátelé a dovedou si pomoci. „To z nás dělá silnou dvojku, i když stylem závodění jsme trošku odlišní. Pepa je dravec, já naopak dávám pozor hlavně na navigaci. Dojet oba v první desítce, to by byla každopádně bomba.“
Podobně jako další týmový parťák David Pabiška zařadil i Zdeněk Tůma do přípravy originální prvek: sílu nabírá na veslařském trenažéru. „Člověk si řekne, že když se jede na čtyřkolce, tak se pořád sedí. To je ale omyl, naopak se hodně stojí a ruce se zády dostávají pořádně zabrat. Veslování proto vidím jako skvělou možnost zpevnit nejnamáhanější partie,“ vysvětluje s tím, že samozřejmě nezapomíná ani na klasickou posilovnu, a v případě rozumného počasí vyráží do terénu na čtyřkolce. „Čekají nás celkem čtyři maratonské etapy, týden v poušti a hory. Tělo dostane dost zabrat, během samotného závodu se navíc člověk moc nevyspí. Proto nechci nic podcenit.“
Jeho strategie pro nadcházející dakarskou pouť je jednoduchá. „První týden v dunách to bude těžké na navigaci – kdo bude míň bloudit, míň ztratí. Zároveň bude třeba udržet nějaké tempo a jet přitom s rozumem. Jakmile se vyjede z písku a začnou kamenité cesty, tak se začne i víc závodit.“ Za svého největšího soupeře považuje Tůma posledního šampiona, Rusa Sergeje Karjakina. „Favoritem bude i letos. Vloni doslova letěl a všem nám ujel,“ přiznává a s úsměvem zakončuje: „V soutěži čtyřkolek jsme čtyři Češi. Takže když už nic, alespoň bych mezi nimi nerad skončil poslední…“