Na svůj patnáctý ročník Dakarské rallye vyráží matador Josef Macháček. A jak je jeho tradicí, před startem ostřílený matador vyhlašuje, že už se jedná o jeho poslední účast na nejtěžším motoristickém podniku. „Tentokrát je to už doopravdy, už tam nemám co dělat,“ dodává s úsměvem pětinásobný vítěz v kategorii čtyřkolek. Nadcházející Dakar bere jako oslavu svých šedesátých narozenin a rozlučku. Zároveň se netají ambicemi zaútočit na přední pozice. „Vyhrát mladý není žádný problém, vyhrát starý je ale frajeřina,“ naznačuje Macháček z týmu BARTH Racing. Jubilejní 40. ročník Dakarské rallye odstartuje 6. ledna v Limě.
V letošním roce zkušený jezdec na čtyřkolce triumfoval v Hungarian Baja rallye a v Sahara Rallye El Chott. V Tunisu absolvoval 2000 kilometrů na tvrdých cestách a v písečných dunách. „Bolelo mě celé tělo kromě operovaného ramena. Takže jsem připraven,“ připomněl Macháček zranění z letošního ročníku Dakarské rallye. Proto, aby bylo vše pojištěné, dal Macháček své čtyřkolce značky Yamaha osvědčené jméno – Legenda. „Došel jsem k závěru, že když nazvu čtyřkolku novým jménem, tak si toho neváží. Vrátil jsem se k osvědčené Legendě, se kterou jsem slavil vítězství v roce 2007,“ vysvětlil zkušený závodník.
O tom, že se jedná o jeho poslední ročník, se rozhodl na jaře. „Když jsem se dal dohromady po operaci mé ruky, říkal jsem si, že bych to ještě jednou mohl zkusit. Navíc čtyřkolka nebyla vůbec poničená, tak proč toho nevyužít,“ ptá se Macháček, který ročník 2018 pojímá jako oslavu svých jubilejních narozenin. Rovněž ho těší velká účast v kategorii čtyřkolek. „Celkem je nás čtyřiapadesát. Když jsem začínal, jelo nás asi šest. Dakar tak budu končit při největším počtu čtyřkolek,“ tvrdí Macháček.
Pořadatel ničí etapy pomocí limitů
V současné době se Macháček vyhýbá nebezpečným sportům a činnostem, u kterých se může zranit. Prohlíží si startovní listinu a trať v Jižní Americe. „Trasu na 70 procent znám. Za patnáct ročníků mě nemůže nic překvapit. Všiml jsem si však, že organizátoři okopírovali trať z roku 2016. S jubilejním ročníkem to nemá nic společného,“ obává se Macháček, který se náročného startu nebojí. První etapy totiž začnou v peruánských dunách. „Jsou specifické svojí velikostí. Stovky kilometrů strávíme pouze v písku, což bude náročné na navigaci. Takové etapy budou ale kromě úvodní pouze tři, pak zase pojedeme do hor a do bláta, což mě moc nebaví.“
Zkušeného jezdce na čtyřkolce také čím dál více štvou rychlostní limity na ostrých zkouškách. Dakarská kolona totiž často během nich vjíždí do vesnic a osad… „A tam se musíme plazit i třicetikilometrovou rychlostí. Když jí porušíme, dostaneme penalizaci i peněžní pokutu - 10 euro za každý kilometr. V rozpisu se sice dočtete o tom, že vás čeká pět set ostrých rychlostních kilometrů, ale z toho třeba devadesát jedete jak babičky na kole,“ připodobňuje Macháček, který do peruánské Limy odlétá společně s týmem BARTH Racing 2. ledna. První etapa pak odstartuje 6. ledna.