BARTH Day, který byl oslavou 20. narozenin Autocentra BARTH, nalákal na pardubický zimní stadion hlavně rodiny s dětmi. Dospělí mohli otestovat elektromobil Tesla, pro jejich potomky byly připraveny čtyřkolky s improvizovanou závodní tratí, fanoušci motosportu zase obdivovali závodní Peugeot 3008 DKR, který třikrát triumfoval na Dakaru. Specialitou byla do posledního šroubku rozložená Škoda Octavia s nájezdem 500 tisíc kilometrů. Mladá generace ocenila vystoupení youtubera MenTa. Na závěr si účastníci mohli zazpívat na koncertě skupiny Mandrage, kterému předcházela laserová show.
Na okolnosti založení firmy Autocentrum BARTH před 20 lety zavzpomínal její šéf Michal Burkoň: „Měli jsme tehdy reklamní agenturu, a pro tu jsme sháněli auta na rozvoz našich zakázek. Zjistili jsme, že moc možností není, a tak jsme si prostě založili vlastní firmu prodávající auta.“
Na BARTH Day byl oficiálně představen i tým BARTH Racing, který se vydá na trať Rallye Dakar 2018. „Vždycky jsem se chtěl podívat do Jižní Ameriky a Dakar byl dobrou záminkou,“ usmívá se Burkoň nad okolnostmi vzniku týmu, který letos vyráží do Jižní Ameriky již počtvrté. „Věřím, že ani v nadcházejícím ročníku se kluci neztratí, všichni dojedou až do cíle a nikomu se nic nestane.“
Pětinásobný vítěz: Letos jedu naposledy
Za BARTH Racing se do jubilejního 40. ročníku podívají dvě čtyřkolky, dva motocykly a jedno ostré soutěžní auto. Hvězdami týmu jsou pětinásobný vítěz v kategorii čtyřkolek Josef Macháček a David Pabiška, který na motocyklu dokončil všech jedenáct ročníků Dakaru, ve kterých startoval. Společně s nimi vysílá pardubická stáj za velkým dobrodružstvím napříč Peru, Bolívií a Argentinou také Škodu Kodiaq, dva Volkswageny – Crafter 4Motion, devítimístný Transporter z Autopůjčovny BARTH Rent, a obytný vůz z půjčovny BARTH Caravan v roli doprovodných vozidel.
Pro Macháčka bude jubilejní Dakar 2018 i opětovnou oslavou šedesátých narozenin. Mimochodem, vůbec poprvé se nestor závodních quadů vydal na trať Dakaru v roce 1999 a příští ročník je už jeho patnáctou účastí. Na první výhru v roce 2000 dokázal navázat ještě v letech 2001, 2003, 2007 a 2009. „Tentokrát jedu naposledy, to je jisté,“ řekl nestárnoucí „Machus“, který na letošním Dakaru vážně havaroval a skončil v nemocnici. „Důležité je, že operované rameno drží. Na říjnové Elchott Rallye v Tunisu, kde jsem testoval zdraví i formu, mě bolelo všechno kromě něj. Dakar je pro mě pořád výzva a po sérii nedokončených ročníků bych tentokrát rád dojel až do cíle,“ dodal s úsměvem.
Přestup od autokrosu mezi duny
V barvách BARTH Racing se v nadcházejícím ročníku Rallye Dakar vůbec poprvé objeví ostrý závodní automobil. Půjde o speciál Ford F150 Evo; za jeho volant usedne zkušený autokrosový jezdec Boris Vaculík, kterého bude navigovat snad ještě zkušenější Martin Plechatý. Pro Vaculíka to přitom bude dakarská premiéra. Co od ní čeká? „Zůstávám nohama pevně na zemi. Zkušeností s nezpevněným povrchem mám sice spoustu, ale třeba duny jsou pro mě naprostá novinka. Za velký úspěch tudíž budu považovat, když se spolu s Martinem dostaneme bezpečně až do cíle.“
Své schopnosti otestovala posádka Vaculík-Plechatý na nedávné dálkové soutěži v Tunisu. „Příprava se povedla tak napůl. Třetí den závodu jsme totiž museli po technických problémech odstoupit. Po opravě auta jsme ale pokračovali alespoň tréninkem v dunách, kde jsme za několik dní najezdili pár stovek kilometrů, což mi v důsledku může jen a jen pomoci. Na Dakar se každopádně moc těším, jdu do toho naplno,“ poznamenal Martin Vaculík.
Nedá svým soupeřům nic zadarmo
Zatímco plánem Macháčka a tandemu Vaculík-Plechatý je hlavně dokončení soutěže, má motocyklista David Pabiška mnohem odvážnější cíle. „Za poslední tři sezony se cítím zdravotně i jezdecky nejlépe a půjdu do toho naplno. Žádné konkrétní odhady výsledku po mně nechtějte, ale mohu říct, že svým soupeřům nedám nic zadarmo,“ prohlásil odhodlaně závodník, který se chystá už na svůj dvanáctý Dakar, pokaždé dojel až do cíle a jeho maximem je 18. příčka mezi motorkáři.
Do karet by mu mohla hrát náročnost tratě. „Jsem vytrvalostní typ, takže čím delší etapy budou, tím lépe. Organizátoři Dakaru 2018 připravili opravdu hodně těžkou trať. Týden v dunách, pak bolivijský déšť a bláto, a nakonec hory v Argentině. Vypadá to opravdu brutálně a domnívám se, že více než polovina startovního pole bude mít co dělat, aby vůbec dojela do cíle,“ dodal Pabiška.
Cíl po bezmála 9000 kilometrech
Sestavu BARTH Racingu doplňují motocyklista Rudolf Lhotský, který do Jižní Ameriky vyráží potřetí, a čtyřkolkář Zdeněk Tůma, jenž na Dakaru 2017 obsadil při své premiéře mezi quadisty skvělé 12. místo. Nejslavnější dálková soutěž zavítá podesáté na jihoamerický kontinent. Úvodní etapa startuje v sobotu 6. ledna z peruánského hlavního města Lima, cíl je po 14 měřených vložkách (sedm z nich se pojede ze 100 % v dunách) a bezmála 9000 km v sobotu 20. ledna v argentinské Córdobě.