• Celková délka etapy: 563 km
  • Délka rychlostní zkoušky: 353 km

 

Průběžné umístění v etapě

Číslo Jméno Pořadí v etapě Celkové pořadí
#263 Zdeněk TŮMA 11. 10.

 

Čtyřkolkář Tůma roztrhl na Dakaru už pátou pneumatiku. Na prázdném kole odjel 220 kilometrů!

Letošní Dakar testuje nervy čtyřkolkáře Zdeňka Tůmy opravdu důkladně. Za pět dní už jezdec týmu BARTH Racing pětkrát roztrhl pneumatiku. V 5. etapě urazil na prázdném kole nekonečných 220 kilometrů, přesto vybojoval skvělé 11. místo. „Na to, že jsem polovinu rychlostní zkoušky odjel s prasklou gumou, to je super výsledek,“ prohlásil Tůma, který na Rallye Dakar drží průběžnou desátou příčku.

Českokrumlovský rodák se dalším defektem rozhodit nenechal, ale přiznal, že nic podobného v kariéře nezažil. „Už mi tady rupla dvakrát přední pneumatika a třikrát zádní. Většinou se navíc roztrhnou na boku, takže se nedají zalepit. Takovou spoušť nepamatuju,“ uvedl Tůma a vysvětlil, proč kola ihned nevyměnil. „Na čtyřkolce vozím přední rezervu, která by se vzadu nechovala správně. Hodně by to hrabalo, takže jsem raději pokračoval na prázdném kole. Gumy jsem přehodil až ke konci, kdy se jelo po silnici. Tam by to už nešlo,“ vyprávěl.

Jízda na prázdné pneumatice byla pro Tůmu značnou komplikací. „Pochopitelně to mělo větší odpor, takže to tolik nejelo. Táhlo to hodně doprava, blbě se s tím zatáčelo. Naštěstí byla trasa prakticky bez zatáček. Na prvního jsem ztratil jen 45 minut, což je myslím dobrý, na to že jsem celou druhou půlku závodil na píchlém kole. Celkové desáté místo je super,“ těšilo ho.

Duny v Arábii jsou zábavné

Pátá etapa, v níž se jelo „ostrých“ 353 kilometrů (celkem měřila 563 km), závodníky poprvé otestovala v dunách. A ty jsou v Saúdské Arábii dost specifické. „Nejsou špičaté, jako jsme zvyklí, ale takové oblé. Navíc jsou prorostlé trávou a keři. Musím říct, že mě to v nich bavilo. Vlastně jsem za celou dobu skoro ani nezastavil. Ale když jo, ukázalo se, jak je tady písek zrádný. Zvlášť s tím píchlým kolem jsem se v něm nemohl rozjet. Hned to zahrabalo. Naštěstí mi pomohl nějaký motorkář,“ děkoval na dálku.

„Z těch dun to pak byl pořádný sešup. Poměrně ostré sjezdy dlouhé až sedmdesát metrů. Když jsem přijel před první, byl jsem z toho lehce vykulený. A takových sjezdů jsme absolvovali snad padesát. Tam kdybych spadl a skutálel se, tak bych to už nerozchodil,“ smál se Tůma, který do čtvrtečního dobrodružství vyrazil s novým motorem.

„Sloužil dobře. V průběhu etapy jsem ho musel trochu poštelovat, aby si sedla spojka, ale pak už bez problémů. Je to sériový motor, kde není vůbec nic upraveného. Má asi o patnáct koní menší výkon, což je hlavně v těchto dunách docela znát. Tamten už byl ale nepoužitelný,“ dodal Tůma, v současnosti třetí nejlepší český závodník na Rallye Dakar.