Den pro pravé milovníky offroadu
- Motorky, čtyřkolky
- Celková délka etapy: 501 km
- Délka rychlostní zkoušky: 295 km
- Auta, kamiony
- Celková délka etapy: 502 km
- Délka rychlostní zkoušky: 295 km
Umístění v etapě
Číslo | Jméno | Pozice |
#43 | David PABIŠKA | 46. |
#75 | Rudolf LHOTSKÝ | 109. |
#247 | Josef MACHÁČEK | 16. |
#261 | Zdeněk TŮMA | 33. |
#372 | Boris VACULÍK Martin PLECHATÝ |
38. |
Nejtěžší Dakar na Jižní Americe, shodují se jezdci z BARTH Racing. Tůma měl pád, Vaculíkovi se porouchala klimatizace
Třetí den ve vyprahlé peruánské poušti mají za sebou závodníci z týmu BARH Racing. Všichni dorazili do cíle bez penalizace. Nebezpečné momenty se jim však nevyhnuly. Čtyřkolkař Zdeněk Tůma ve třetí etapě havaroval a výrazně poničil čtyřkolku. Borisovi Vaculíkovi selhala klimatizace a v závodním fordu se společně s navigátorem málem upekli. Nejlépe dojel Josef Macháček na 16. místě. Po třech dnech mezi peruánskými dunami už dochází k únavě. „Myslím, že to pořadatel v některých případech přehnal,“ myslí si navigátor Martin Plechatý o jubilejním 40. ročníku Rallye Dakar.
Macháček: Už se začalo závodit
Pětinásobný vítěz nejtěžší pouštní soutěže smazává dvouhodinovou penalizaci z úvodní etapy. Včera Josef Macháček zajel 16. nejlepší čas a celkově se posunul na 24. pozici. „V dunách bylo vidět stále hodně havárií. Většina jezdců už začala závodit, tahat. Měl jsem také namále, když jsem zabloudil. Najednou jsem se ocitl na dvou dvoumetrových seskocích. Jsem rád, že to čtyřkolka ustála. Vyvázl jsem z toho,“ popisoval svoji nejdramatičtější chvíli ze včerejšího dne. Cesta do z Pisca do San Juanu de Marcony byla rychlejší než obvykle. „Trasu tvořily poměrně rychlé úseky, rovin bylo víc. Nicméně polední slunce neukazuje v dunách hrany, člověk musí být extrémně opatrný,“ dodal Macháček.
Právě na to doplatil jeho týmový kolega z BARTH Racing – Zdeněk Tůma. Zhruba na 150. kilometru jezdec na čtyřkolce neviděl nerovnost, která ho vykopla do vzduchu. „Přehlédl jsem ji, všechno se kvůli slunci slilo dohromady. Čtyřkolka byla hodně poničená, naštěstí se mi podařilo dojet i s polovinou přístrojů,“ popisoval těžkosti Tůma, který se v cíli objevil jako 33. závodník a celkově drží 29. čas. „Ty peruánské duny jsou zrádné. Viděl jsem motorkáře, který z ní skočil do menší díry a naprosto uvízl.“
Pabišku stále trápí klíční kost
Motocyklista David Pabiška se zranil po pádu ve druhé etapě, když si narazil klíční kost. Bolest cítil také v pondělí. „Dakar je ale tak dlouhý, že se stačíte uzdravit, když se vám stane něco drobného. Na písek jsem si už zvykl, je to parádní svezení, ale hodně zrádné,“ říkal jezdec, který včera dojel na 46. příčce a v celkovém pořadí je o místo hůře. Zkušený závodník dojel již 11 ročníků Rallye Dakar a o tom letošním prohlašuje: „Je to nejtěžší Dakar za posledních deset let. Tolik písku a těžké navigace v historii na Jižní Americe nebylo. Povedlo se jim, co hlásili dopředu. Jsem zvědavý, co přinesou další dny.“
S tím souhlasí i Rudolf Lhostký, další motocyklový závodník z týmu BARTH Racing. „Je to nejtěžší závod, kterého jsem se účastnil. Lidi se trápí. Pokud tohle překleneme, budeme vítězové. Ty špičaté peruánské duny jsou obrovsky vyčerpávající,“ doplnil Lhotský, který včera dojel na 109. místě. V pondělí na trati jen občas zabloudil při hledání průjezdních bodů. „Naštěstí mi vyšlo palivo, což se vůbec nemuselo povést. Posledních dvacet kilometrů jsem jel na rozsvícenou rezervu. Čekal jsem, jestli zastavím. Vyšlo to těsně.“
Vaculík jel v dunách bez klimatizace
Boris Vaculík se na Rallye Dakar stále spíše zaučuje. V závodním fordu ho naviguje Martin Plechatý. I přes všechny nástrahy se pokaždé dostali do cíle. Včerejší den jim znepříjemnila porouchaná klimatizace. „Ztráceli jsme výkon a najednou jsme byli bez klimatizace. V autě jsme měli tak sedmdesát stupňů. Aby toho nebylo málo, tak mi odešla tyčka od vody. V těch největších dunách jsem se nemohl ani napít. Mám toho plné zuby,“ říkal v cíli Vaculík, který zajel 38. nejrychlejší čas.
Podle navigátora Plechatého, který si minulé ročníky zkusil i na čtyřkolce, je letošní ročník extrémní. „Zase jsme viděli hodně karambolů, už se asi projevuje únava. Myslím, že to organizátor v některých věcech přepísknul,“ doplnil Plechatý, podle kterého jsou velice nebezpečné hlavně přejezdy vysokých dun. „Na ně najíždíme třeba v rychlosti 160 km/h. Přitom nikdy nevíte, co za horizontem je, jestli na někoho nespadnete. Jednou jsme letěli vzduchem hodně daleko a málem se převrátili přes střechu. Pro nováčky je to extra-náročné. Proto se snažím Borisovi pomoci.“
Patrně nejtěžší etapa čeká na účastníky Rallye Dakar právě dnes. Půjde totiž o jednu z nejdelších písečných etap v celé historii. Měřený úsek bude mít přes 300 kilometrů v dunách všech velikostí.