Navigační soutěž v dunách
- Celková délka etapy: 795 km
- Délka rychlostní zkoušky: 372 km
Umístění v etapě
Číslo | Jméno | Pozice |
#43 | David PABIŠKA | 45. |
#247 | Josef MACHÁČEK | 12. |
#261 | Zdeněk TŮMA | 13. |
#372 | Boris VACULÍK Martin PLECHATÝ |
UKONČILI ZÁVOD Z DŮVODU HAVÁRIE |
#75 | Rudolf LHOTSKÝ | UKONČIL ZÁVOD ZE ZDRAVOTNÍCH DŮVODŮ |
Velbloudí tráva nás naklepává jako řízky, tvrdí Macháček. Pabiška pomáhal do cíle českému jezdci
První etapa v Argentině byla pro závodníky z týmu BARTH Racing náročnou jízdou ve vyschlých řečištích a pískových planinách s nepříjemnou velbloudí trávou. Nejlépe si s desátou etapou Rallye Dakar poradil Zdeněk Tůma, který dojel desátý. V celkovém hodnocení drží čtyřkolař 11. místo. O příčku hůře skončil v cíli jeho týmový kolega Josef Macháček. Několik desítek minut ztratil motocyklista David Pabiška, když pomáhal na trati Janu Brabcovi, kterému došlo palivo. „Šlo o kamaráda, musel jsem ho dostat do cíle,“ tvrdil Pabiška, který v průběžném pořadí drží 47. příčku.
Zrádný je terén v Argentině. Peruánské duny a bahno ve vysokých nadmořských výškách v Bolívii vystřídaly drsné argentinské řečiště. Pořadatelé účastníkům jubilejního 40. ročníku Rallye Dakar znepříjemnili etapu také náročnou navigací.
Záchranná akce Pabišky
Právě David Pabiška z týmu BARTH Racing se musel vracet několik kilometrů pro jeden vynechaný průjezdný bod. Nebyl však sám… „Bylo tam hodně jezdců a zmatek. Sedm kilometrů před cílem jsem narazil na Jana Brabce, dalšího závodníka. Stál tam bez benzínu, koukal smutně. Musel jsem mu pomoct, jsme přece kamarádi,“ popisoval Pabiška, který českého jezdce nejdříve zkoušel dostat do cíle na laně. „To se nám ale v tom řečišti nedařilo. Jednou dokonce spadl. Už jsme se připravovali na to, že budeme muset palivo z mé motorky přehazovat do jeho stroje pusou. Pak jsem ale u sebe našel PET lahev. To byla obrovská klika.“
Podobnou proceduru absolvovali oba ještě padesát metrů před tankovacím bodem. „Brabcovi opět došlo palivo. Nabral jsem ztrátu asi dvacet minut, ale musel jsem to udělat. Druhou částí rychlostí zkoušky jsem už projel rychle. Dal jsem do toho veškerou bolest ramen, jel na plný plyn,“ tvrdil Pabiška, který do cíle dorazil na 45. pozici.
Tůma musel opravovat
Na trase do Belénu měl problémy také Zdeněk Tůma. Dosud nejlepší český jezdec na čtyřkolce na letošní Dakarské rallye musel během desáté etapy zastavit a opravovat svůj stroj. „Odešlo sání a nejelo to. Oprava byla naštěstí vcelku jednoduchá. Bohužel mě předjely čtyřkolky, na které jsem měl náskok,“ dodal Tůma, jehož cílem je dostat se do top 10 této kategorie. Zatím je na jedenácté příčce. „Určitě o to budu ještě bojovat,“ vyhlásil Tůma.
Náročné pisty překvapily Josefa Macháčka, který etapu dokončil na 11. místě. „V této oblasti v Argentině jsem už dlouho nebyl, na předešlých ročnících jsem totiž vždycky vypadl. Kdybych tušil, co mě tady čeká, tak bych na Dakarskou rallye snad ani nejel. Na takhle těžké etapy jsem se letos nepřipravil,“ hlásil Macháček, pětinásobný vítěz nejtěžší motoristické soutěže. „Čekaly nás nepříjemné výjezdy, kde je měkký písek prorostlý trávou. V takové míře to nikde jinde nenajdete.“
Jízda po takovém terénu je podle Macháčka ubíjející. „Nedá se tam jet rychle, neustále nás to nakopává ze sedačky, na ruce je to fyzicky velice náročné. Velbloudí tráva nás prostě naklepává jako řízky,“ doplnil 60letý závodník. V dnešní etapě čeká na dakarskou kolonu proslulý písek u Fiambaly. Stejně jako v roce 2016, bude startovní pořadí určeno časem z rychlostní zkoušky z předchozího dne a prvních 25 závodníků bude namícháno napříč všemi kategoriemi. Závodníky v kategorii motorek a čtyřkolek čeká druhá maratónská etapa, takže stráví večer v odděleném bivaku.