Písečné moře

  • Celková délka etapy: 272 km
  • Délka rychlostní zkoušky: 31 km

 

Umístění v etapě

Číslo Jméno Pozice
#43 David PABIŠKA 37.
#75 Rudolf LHOTSKÝ 111.
#247 Josef MACHÁČEK 40.
#261 Zdeněk TŮMA 33.
#372 Boris VACULÍK
Martin PLECHATÝ
49.

 

Závodníky BARTH Racing přibrzdila na úvod penalizace, Macháček s Lhotským dostali dvě hodiny!

Zrádnou první etapou odstartoval jubilejní 40. ročník Rallye Dakar. Po výjezdu na slavnostní startovní rampu v peruánské Limě čekal závodníky přes 200 kilometrů dlouhý přejezd, měřený úsek pak činil 31 kilometrů. A v něm 46 účastníků obdrželo od pořadatelů dvouhodinovou penalizaci! Bohužel se týkala také Josefa Macháčka, který vynechal jeden průjezdní bod a v celkové klasifikaci je 40. místě. Dařilo se motocyklistovi Davidu Pabiškovi, do cíle dojel na 37. příčce. V neděli dakarská kolona zavítá do vyšších a náročnějších dun.

Macháček měl smolný den, Tůma bloudil

Už před startem do úvodní etapy měl zkušený čtyřkolkař stres, když přijel pozdě na slavnostní startovní pódium. Josef Macháček se totiž potýkal s vybitou baterkou na vypínači. „Měl jsem určité nervy. Na stopadesátém kilometru mě ještě píchla vosa, takže nic příjemného,“ popisoval startovní těžkosti Macháček z týmu BARTH Racing. Smůla se mu však nevyhnula ani v měřeném úseku – Macháček totiž neprojel jedním z kontrolních bodů. Nejprve si myslel, že dostane dvacetiminutovou penalizaci. Podle roadbooku bylo totiž napsáno, že za neprojetí waypointu 7 na patnáctém kilometru je dvacet minut navíc. Skutečnost však byla jiná…

Pořadatelé udělali chybu v roadbooku, vytiskli čísla průjezdních bodů o jeden špatně. Takže jsem nakonec minul 8. waypoint, za jehož neprojetí dostane závodník dvě hodiny. Kdybych to věděl dřív, tak ihned nasednu na čtyřkolku a jedu ten bod do pouště ještě hledat. Dozvěděli jsme se to ale pozdě,“ popisoval těžkosti Macháček, který byl z rozhodnutí pořadatelů velice rozladěn. „Podávali jsme protest, ale pořadatelé nás poslali do prdele. Tohle je prý Dakar, dodali.

Náročnost navigace v dunách se potvrdila také u Zdeňka Tůmy. Jezdec na čtyřkolce dlouhou dobu bloudil a do cíle dojel na 33. místě. „Zazmatkoval jsem. Myslel jsem, že jsem neprojel jedním měřeným bodem, dlouho jsem ho hledal. Jenže já už ho měl. Šlo o chybu. Jediná výhoda je, že mám podle GPS všechny body.“ 

Lhotský viděl zraněného jezdce

Motorkáři z týmu BARTH Racing si jízdu v peruánském písku naopak pochvalovali. „Na povrchu jsou duny tvrdší, písek je hodně jiný od toho afrického. Zdá se mi, že se tolik neboří,“ popisoval podmínky Rudolf Lhotský, jehož hlavním partnerem je firma TOPFOREX. „Peruánský písek znám, nejsou s ním velké problémy. Když motorka jede a člověk je aspoň trochu technicky vybavený, tak si může dovolit riskantnější jízdu v dunách,“ doplnil ho David Pabiška, který dojel do cíle na 37. místě a bez větších problémů. 

Mám ze všeho dobrý pocit. Neriskoval jsem, není kam spěchat. Motorka jela skvěle, pomohla mi v některých momentech, mohl jsem se opřít o její výkon,“ dodal Pabiška. Naopak Lhotský stejně jako Macháček dostal dvouhodinovou penalizaci za neprojetí jednoho z bodů a v cíli je klasifikován na 111. místě. „Vůbec nevím, kde jsem udělal chybu. Na trati byla asi nějaká kulišárna,“ prohlásil Lhotský, který je na svém třetím Rallye Dakar.

V sobotním přejezdu se mu ještě naskytl nepříjemný pohled – Lhotský viděl nehodu motorkáře s nákladním autem. „Jezdec na motorce měl bohužel zlomenou ruku. Je to smutné, že někdo tak brzo skončí, ještě s takovým zraněním. Na každém kilometru se může stát cokoliv.

Vaculík musel ford vyhrabávat

Premiéru má za sebou Boris Vaculík, pilot závodního fordu. Bývalý autokrosař přiznal, že byl před startem nervózní. Společně s navigátorem Martinem Plechatým projeli první etapu bez navigační chyby a bez penalizace. Kritickému momentu se však nevyhnuli. „Zapadli jsme do duny a museli vůz vyhrabávat. Jinak to šlo celkem dobře, auto fungovalo. Největší dík patří Martinovi, který mě skvěle vedl.

Automobilová posádka týmu BARTH Racing dojela v první etapě na solidním 49. místě s jedenáctiminutovým odstupem. Nejvíce si stěžovala na vyjetý písek. „Byl hodně měkký, rozbitý. Je to způsobené tím, že před námi jeli motorkáři a čtyřkolkáři. I když jsme nejeli úplnou hranu, tak jsem předvedl jeden velký skok. Snad se divákům líbil,“ usmál se Vaculík, kterého navigátor chválil. „Je důležité, že jsme etapu projeli čistě bez penalizace, což se mnohým nepovedlo. Většina účastníků je první den natěšená a dopouští se chyb. My raději ubereme rychlost než dostat hodiny na víc,“ specifikoval strategii Plechatý.

V neděli čeká účastníky Rallye Dakar velmi náročná etapa se startem i cílem v Piscu. Okružní zkouška bude mít celkem 267 měřených kilometrů. „Myslím, že budou vznikat velké rozdíly mezi jezdci. Peruánský písek je podobný štěrku. Když se rozjezdí, bude to velice nepříjemné,“ dodal Michal Burkoň, šéf týmu BARTH Racing.